Turbo Performance Club - Volvoforum

Klubben som värnar om Volvo med turbo under huven!
Aktuellt datum och tid: tor 28 mar 2024, 12:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Kategoriregler


Klicka här för att visa kategorireglerna



Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 01 aug 2011, 12:56 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Satt här och funderade lite och blev nyfiken på hur många medlemmar TPC har i dagsläget och hur många det varit under årens lopp...!

Finns det nå´n statistik över hur det sett ut sedan starten år för år?

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 01 aug 2011, 18:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Idags läget är vi ca 200 +- 20. Jag har inte exakt siffra i huvudet. Vi har varit 1600 som mest.

Hur det har varit innan mig vet inte jag då jag inte har do
gamla medlemms registren.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 01 aug 2011, 23:42 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Marcus Karlbom skrev:
Idags läget är vi ca 200 +- 20. Jag har inte exakt siffra i huvudet. Vi har varit 1600 som mest.

Hur det har varit innan mig vet inte jag då jag inte har do
gamla medlemms registren.


Okej! Tack för svaret!

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 aug 2011, 00:07 
Offline
Medlem TPC, Moderator, TPC`s Ballaste Bil 2012
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 15:19
Inlägg: 5107
Ort: Karlshamn
Kör: Volvo 945 Turbo -97 och -98
Namn: Timmy Svahn
TPC-medlemsnr: 74
Rätt häftigt att det har varit så många medlemmar. Undrar varför det har försvunnit så många?

_________________
Bild
http://www.garaget.org/akke | TPC Ballaste Bil 2012
2:a Vallåkra 2007 | 3:a Vallåkra 2012


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 aug 2011, 11:07 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 24 apr 2005, 21:33
Inlägg: 690
Ort: Hultsfred
Kör: V70R -98, 854 T-5R -95,S60R -04, S70 GLT, Bmw M3, Bmw k1300s
Namn: Andreas R Alp
TPC-medlemsnr: 132
Akke skrev:
Rätt häftigt att det har varit så många medlemmar. Undrar varför det har försvunnit så många?

Jag tror det är priset och avsaknaden av strippen körningarna, dom var helt klart trevliga inslag i tpc:s träffkallender som jag saknar iaf. a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 aug 2011, 13:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Det är något vi har funderat över och funderar mycket över. Jag vet inte va det beror på..

Sen med priset.. Man måste ju ha så hög medlemsavgift för att ha råd och driva runt det med alla träffar osv..

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 aug 2011, 14:07 
Offline

Blev medlem: fre 21 jan 2011, 03:30
Inlägg: 63
Ort: Orust
Kör: V70 Classic -08 , C70 T5 -99
Namn: Magnus
TPC-medlemsnr: 128
Att medlemstalet sjunker är nog mycket beroende på att det finns flera "gratisalternativ" att välja på med Garaget.org och Gatbilar.se i spetsen. På båda dessa ställena finns enormt mycket kunskap samlad, och sen finns det dessutom rena forum för volvofolket som också "kostar gratis" med mängder av kunskap samlad även där. Dessa är visserligen inga klubbar i ordets rätta bemärkelse men många av medlemmarna ser dom nog i det närmaste som det ändå. Man håller kontakten med andra medlemmar via forumet och sen ses på man på olika träffar och utställningar.

En annan aspekt som man ofta får hör som motivering till att bli medlem i en klubb är klubbrabatterna. Problemet är att dom flesta klubbarna har samma rabatter hos samma företag. Dessutom, faktum är att om du handlar för en större summa pengar kan du oftast få bra rabatt på egen hand idag. Speciellt om du handlar på plats i en butik.

TPC är inte ensamma om att förlora medlemmar. Nordiska X40 Klubben hade under sin storhetstid 500-600 medlemmar. Där började man diskutera hur man skulle vända trenden när medlemstalet var nere i ca 300 men ändå var antalet betalande medlemmar 2010 nere i 81 st. Nordic 85X70 Club har också tappat medlemmar, så många att klubben kanske inte ens överlever till nästa år. Jag tror tyvärr att den här typen av landsomfattande klubbar får svårt att överleva i längden. Mycket beror nog på att den där riktiga gemenskapen aldrig riktigt uppstår, som tex den lilla lokala motorklubben får genom att man träffas frekvent i klubblokalen eller i det gemensamma mekargaraget. Vi medlemmar är helt enkelt för utspridda rent geografiskt för att den där stora, nära gemenskapen skall uppstå.

Jag tror tyvärr att en ren märkesklubb med så bred inriktning som tex TPC till slut tynar bort. Klubben är "smal" så till vida att det bara handlar om volvobilar men samtidigt väldigt "bred" med avseende på den verksamhet som både klubben och dess medlemmar pysslar med. Mycket handlar om banracing medan andra intresserar sig för utställningar samtidigt som många andra nog mest är med för kunskapen som finns tillgänglig via forumet. Det blir svårt att få en så vid verksamhet att förbli stor i längden. Hade TPC varit en lokal banracingklubb tror jag att medlemsantalet hade varit mer konstant år efter år och klubben hade nog haft en större chans att leva länge. Därmed inte sagt att TPC är på väg mot sin död, men jag tror inte att medlemsantalet någonsin kommer att komma i närheten av dom där 1600 igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 02 aug 2011, 17:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
MrH skrev:

Jag tror tyvärr att den här typen av landsomfattande klubbar får svårt att överleva i längden. Mycket beror nog på att den där riktiga gemenskapen aldrig riktigt uppstår, som tex den lilla lokala motorklubben får genom att man träffas frekvent i klubblokalen eller i det gemensamma mekargaraget. Vi medlemmar är helt enkelt för utspridda rent geografiskt för att den där stora, nära gemenskapen skall uppstå.


Där kan jag hålla med dig till fullo.. Ta en lokal raggarklubb eller andra motorentusiaster dom håller ihop år ut och år in.. Mycket tack vare att dom ses i garaget eller "kåken" varje helg.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 aug 2011, 11:53 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Marcus Karlbom skrev:
Det är något vi har funderat över och funderar mycket över. Jag vet inte va det beror på..

Sen med priset.. Man måste ju ha så hög medlemsavgift för att ha råd och driva runt det med alla träffar osv..


Både ja och nej...

För att göra en jämförelse, här i bostadsområdet där jag bor finns en del p-platser att hyra och normalt sett har det hela tiden funnits 3-4 lediga platser ungefär. Vilket varit lagom. Så plötsligt höjdes hyran för platserna med c:a 40-45% varpå det nu finns c:a 20-25 lediga platser. Anledningen var att många hade en extra plats som dom använde till gäster och liknande (besöksparkeringen är på tok för liten) och nu då när hyran höjdes radikalt sa mer eller mindre alla upp sina "onödiga" platser...

Så då är frågan, vann verkligen ägaren av p-platserna något på höjningen? Samma sak tror jag gäller medlemsavgiften här...

Har ni räknat på hur många nya medlemmar det faktiskt krävs för att täcka en sänkning av medlemsavgiften från dagens 400:- till t.ex. 300:- eller 250:-...?

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 aug 2011, 18:42 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
*Brådhis* skrev:
Marcus Karlbom skrev:
Det är något vi har funderat över och funderar mycket över. Jag vet inte va det beror på..

Sen med priset.. Man måste ju ha så hög medlemsavgift för att ha råd och driva runt det med alla träffar osv..


Både ja och nej...

För att göra en jämförelse, här i bostadsområdet där jag bor finns en del p-platser att hyra och normalt sett har det hela tiden funnits 3-4 lediga platser ungefär. Vilket varit lagom. Så plötsligt höjdes hyran för platserna med c:a 40-45% varpå det nu finns c:a 20-25 lediga platser. Anledningen var att många hade en extra plats som dom använde till gäster och liknande (besöksparkeringen är på tok för liten) och nu då när hyran höjdes radikalt sa mer eller mindre alla upp sina "onödiga" platser...

Så då är frågan, vann verkligen ägaren av p-platserna något på höjningen? Samma sak tror jag gäller medlemsavgiften här...

Har ni räknat på hur många nya medlemmar det faktiskt krävs för att täcka en sänkning av medlemsavgiften från dagens 400:- till t.ex. 300:- eller 250:-...?

//Brådhis


Ja den tanken har funnits i mitt huvud. Men vi har haft 400kr ett bra tag nu och medlemsantalet har minskat.

För den nyfikne så är exakt medlemsantal 243 just nu.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 aug 2011, 19:24 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Okej...

Snabbt uträknat ger det följande:

300 per år kräver 81 nya medlemmar

250 per år kräver 145 nya medlemmar

Och det känns väl inte egentligen särskilt orimligt att kunna uppnå?

Detta då beräknat på 243 nuvarande medlemmar som betalar 400...

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 06 aug 2011, 20:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Men vi har ju tappat som alla andra klubbar.

Vi har ju tappat flera hundra under åren det har kostat 400. Vet inte va det beror på men jag tror inte det bara har med priset att göra. Då alla klubbar tappar

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 15:09 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Marcus Karlbom skrev:
Men vi har ju tappat som alla andra klubbar.

Vi har ju tappat flera hundra under åren det har kostat 400. Vet inte va det beror på men jag tror inte det bara har med priset att göra. Då alla klubbar tappar


Visst är det så... Men jag tror knappast höjningen från 300 till 400 bidrog till att det blev fler medlemmar utan jag tror snarare resultatet blev ungefär som i mitt exempel med parkeringsplatserna.

Jämför t.ex. med ett företag som säljer dåligt och då har rea för att vinna tillbaka kunderna... Skulle dom tänka kortsiktigt och istället höja priserna för att enbart försöka bibehålla omsättningen skulle ju ingen handla där. Samma sak gäller det här tyvärr. Att panikhöja avgiften för att få in samma pengar som innan är ingen hållbar ekonomisk strategi. I synnerhet inte när det varit finanskris och folk håller i pengarna mer än innan.

Jag tror att en sänkning av avgiften till 250 eller kanske 300 skulle på sikt ge klubben mer fart. Och får den mer fart så drar även det fler medlemmar och vips har man istället en positiv spiral.

En annan tanke är att kanske borde ni även införa ett värvningssystem där medlemmar värvar medlemmar och när dom t.ex. värvat tre nya så får dom ett års gratis medlemsskap?

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 18:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Bra tankar du har Danne.. Jag tar med mig detta..

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 18:33 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Marcus Karlbom skrev:
Bra tankar du har Danne.. Jag tar med mig detta..


Trevligt att höra. Lycka till och hoppas klubben kan återfå sin forna glans.

Och även ett tack till dig, Marcus, för att du bemötte mina tankar och idéer på ett trevligt och sakligt sätt!

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 19:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
*Brådhis* skrev:
Marcus Karlbom skrev:
Bra tankar du har Danne.. Jag tar med mig detta..


Trevligt att höra. Lycka till och hoppas klubben kan återfå sin forna glans.

Och även ett tack till dig, Marcus, för att du bemötte mina tankar och idéer på ett trevligt och sakligt sätt!

//Brådhis


Tack så mycket Danne..
Mycket bra tips du kom med.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 19:56 
Offline

Blev medlem: fre 21 jan 2011, 03:30
Inlägg: 63
Ort: Orust
Kör: V70 Classic -08 , C70 T5 -99
Namn: Magnus
TPC-medlemsnr: 128
Jag tror också att Danne är inne på rätt spår när det gäller medlemsavgiften. Givetvis ligger det väldigt nära till hands att man tänker "Oj, vi tappar medlemmar och då blir det mindre pengar i kassan, och vi kan inte göra allt det vi vill. Vi måste höja avgifen så att vi får in lika mycket pengar ändå." Jag skulle bara vilja komplettera Dannes siffror nedan med en reflektion, ett tänkbart senario, om höjningen av medlemavgiften genomförs.

243 medlemmar à 400 kr = 97.200 kr
X st medlemmar à 500 kr = 97.200 kr
97.200 kr / 500 kr = 194,4 medlemmar

Dvs. det krävs 194 medlemmar som betalar 500 kr för att få ihop samma summa som årets 243 medlemmar bidrar med.
Det är 49 medlemmar mindre. Hur stor är sannolikheten att tappa ytterligare 49 medlemmar enbart på grund av avgiftshöjningen? Ganska stor skulle jag vilja påstå. "Tappet" kanske blir ändå större och då har höjningen istället genererat en minskning av den totala medlemsavgiften.

Om sen avgiften, oavsett höjning eller inte, är den stora orsaken till medlemstappet vet jag inte. Trenden med vikande medlemstal verkar vara den samma inom "många" klubbar. För egen del tror jag att mycket av det som lockat folk till klubbar som TPC, Nordiska X40 Klubben osv har varit medlemsrabatten hos mer eller mindre många olika företag. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har nog den där medlemsrabatten till stor del förlorat sin dragkraft i takt med att allt fler i likhet med mig insett att det går att få bra rabatter på egen hand. Till och med utan att fråga efter det i mitt eget fall. Jag såg att vi medlemmar får 10% rabatt hos BRL. Jag köpte hela mitt ljudsystem till min C70 hos BRL, och det är absolut inget monstersystem, och fick 15% rabatt. OCh det var alltså utan att jag frågade om det. "Du handlar ju för så pass mycket så jag ger dig 15% på hela paketet."

Orsaken till medlemstappet är med allra största sanolikhet inte enbart frågan om medlemsrabber eller årsavgiften utan betydligt mer komplext än så. Däremot tror jag att Dannes tankar om att en säkning av medlemsavgiften kan vara en väg att gå för att försöka vända trenden. Den bör nog vara värd att provas i alla fall. Det värsta som kan hända är ju att klubben helt enkelt får "rätta mun efter matsäcken" det kommande året och minska lite på aktiviteterna om det skulle ge lägre medlemsintäkter.

*Brådhis* skrev:
Okej...

Snabbt uträknat ger det följande:

300 per år kräver 81 nya medlemmar

250 per år kräver 145 nya medlemmar

Och det känns väl inte egentligen särskilt orimligt att kunna uppnå?

Detta då beräknat på 243 nuvarande medlemmar som betalar 400...

//Brådhis


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 20:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Vi satt och pratade om allt det gällande höjning på årsmötet. Och anledning till att vi höjer är inte för att vi tappar medlemmar utan för allt annat blir dyrare för varje år. Det va nån som sa på årsmötet att världsmarknads priserna ökar med 5% per år.
Så det är ju en chansning man får ta att alla som är medlemmar i år stannar kvar till nästa år.

Höjningen står fast. Ska det bli säkning så får ju också årsmötet besluta om detta.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 12:56 
Offline
Rejsande polacken
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 27 aug 2003, 11:39
Inlägg: 4183
Ort: Göteborg
Kör: Volvo 850 T5 mest på banan så klart , Volvo850R
TPC-medlemsnr: 0
Jag tycker att är man intresserad utav att vara med i en klubb så blir/fortsätter man att vara medlem oavsett om klubben höjer avgiften en hundring eller inte . Mina tankar bara
Sedan så kan man ju tycka annorlunda givetvis :wave:

Konstigt att medlemmar kommer inte till årsmötet och säger vad dom tycker utan det ska gnällas efteråt :wtf:
Denna höjningen beslutades utav dom få medlemmarna som var där och dom tyckte inte att det var så farligt .

För övrigt bra tråd faktiskt :thumbup: Konstigt bara att det är en icke medlem som startar den bara :(

_________________
Bild
http://www.turbocenter.se/ = För bästa effekt
Sponsor- http://www.l-m-r.se/ = Endast det bästa är nog


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 13:19 
Offline
Avståndsbedömare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 jul 2003, 09:04
Inlägg: 7834
Ort: Nybro
Kör: 480 Turbo, XC70 och AQ171
TPC-medlemsnr: 0
Maciej Matwiejczuk skrev:
Jag tycker att är man intresserad utav att vara med i en klubb så blir/fortsätter man att vara medlem oavsett om klubben höjer avgiften en hundring eller inte . Mina tankar bara
Sedan så kan man ju tycka annorlunda givetvis :wave:

Konstigt att medlemmar kommer inte till årsmötet och säger vad dom tycker utan det ska gnällas efteråt :wtf:
Denna höjningen beslutades utav dom få medlemmarna som var där och dom tyckte inte att det var så farligt .

För övrigt bra tråd faktiskt :thumbup: Konstigt bara att det är en icke medlem som startar den bara :(


Det faktum att dom som kommer på årsmötet tycker att en höjning är okej är knappast konstigt då det sannolikt endast är dom riktiga eldsjälarna (som resonerar som du om avgiften) som dyker upp där. Dock är risken på sikt att klubben till slut tyvärr då bara består av just dom.

Att folk "gnäller" (tråkigt och vanligt uttryck här tyvärr!) under dom 364 dagar per år som årsmötet inte pågår är knappast konstigt och faktum är nog att klubben i mycket större grad faktiskt borde försöka ta till sig kritiken (oavsett hur och när den framförs!) och inte bara slå ifrån sig med "kom på årsmötet". Det är faktiskt medlemmarnas vilja att fortsätta vara/bli medlemmar som avgör om klubben överlever eller inte.

Jag kanske även ska poängtera att anledningen till att jag inte längre är medlem och/eller moderator i mitt fall inte är avgiften utan mer rent personlig. Det här är/var en grymt trevlig klubb som har mycket stor potential.

Men jag vidhåller att dom höjningar av avgiften som skett sannolikt inte påverkat klubben positivt alls. Såg först nu för en stund sedan att ni beslutat att höja ännu mer till 500:- /år och personligen tror jag det var ett mycket tveksamt och kortsiktigt beslut. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

//Brådhis

_________________
Bild
-> Mina fordon: http://www.garaget.org/mypage/?user=7682 <-


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 14:26 
Offline
Medlem TPC, Sockersöt
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 12 jul 2003, 15:04
Inlägg: 3567
Ort: Bro
Kör: 850 Turbo 96:a
Namn: Jonas Svensson
TPC-medlemsnr: 0
Om vi sänker till 250:-, blir du medlem då Danne? :)

_________________
http://www.aik.se
Kör 850 Turbo 96:a


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 15:53 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 24 sep 2005, 15:17
Inlägg: 4107
Ort: Vetlanda - Småland
Kör: S60 2,4T
Namn: Marcus Karlbom
TPC-medlemsnr: 166
Tyvärr så är det så som du säger Danne..
Dom som kommer på årsmötet, kommer fram och pratar på träffar, Elmia, Vallåkra you name it så är det just eldsjälarna. Det rör sig om 30 personer kanske.

Alltid samma folk. Och du danne vet ju vilka dessa är.

Det jag skulle vilja se är att folk som är medlemmar i klubben kommer fram och presenterar sig och säger hej när man är ute som på tex Action Meet eller liknande.

_________________
Bild
Mitt 940 Projekt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 19:58 
Offline
Rejsande polacken
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 27 aug 2003, 11:39
Inlägg: 4183
Ort: Göteborg
Kör: Volvo 850 T5 mest på banan så klart , Volvo850R
TPC-medlemsnr: 0
Danne jag har pratat med många olika personer från alla möjliga klubbar och då främst personer som sitter med i styrelsen och jag kan lova dig till nästan 100% att det inte är avgiften som gör att folk sviker , dom andra klubbarna har samma problem som vi och fast dom har kört lite olika system för att få tillbaka medlemsantalet så har det inte givit nått resultat alls :( Bla värva 3 medlemmar så får du ett års gratis medlemskap mm.......
Dom ända som inte har problem är nog Porscheklubben men där snackar vi andra pengar :shock:

Jag tror helt enkelt att folk tappar intresset för bilar över huvudtaget .

_________________
Bild
http://www.turbocenter.se/ = För bästa effekt
Sponsor- http://www.l-m-r.se/ = Endast det bästa är nog


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 20:02 
Offline
Medlem TPC 2014

Blev medlem: fre 28 apr 2006, 20:05
Inlägg: 3393
Ort: Nybro
Kör: S60 D5-R Helst på bana.
TPC-medlemsnr: 138
Mycket bra inlägg i den här tråden.

Hinner inte svara utförligt just nu. Vill bara påpeka att det vara medlemmarna som tog initiativ till höjning på årets årsmöte.
Ju mer jag tänker på det så tror jag, en sänkning och marknadsföring om detta skulle kunna ge en ökning och roligare träffar.

_________________
Bild

Min oljebrännare: http://www.garaget.org/?car=29090 http://www.gatbilar.se/car.php?car=9327
Förädling pågår: viewtopic.php?t=168018


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 09 aug 2011, 18:03 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 jan 2005, 19:41
Inlägg: 5158
Ort: 08
Kör: V70 sugis -01 & Caddy -10
Namn: Inte Glenn iaf
TPC-medlemsnr: 78
Jag är medlem i TPC, GTIklubben och en lokal fiskeförening(LGF)

TPC 400:-
GTI 300:-
LGF 600:-

TPC avgiften har jag sluppit iom att jag suttit i styrelsen i x antal år.

GTI klubben blev jag medlem i i år.

LGF har jag varit medlem i 5 år tror jag.

Hur mycket jag gjort med TPC orkar jag inte ens börja fundera på men det spelar ingen roll för det gjorde jag oftas med nöje.
GTI klubben har jag inte hunnit med än.
LGF, ja jag kanske åker och fiskar 3-5 ggr per år trots att det är 10 min bort och då kanske jag tar en laxfisk om året eller 2 om jag har tur. Förlorar jag inte mindre om jag köper öringen på coop istället? Jo men vad spelar det för roll? Jag njöt medans jag fiskade, precis som när jag hade kul med dem i TPC.

Vad jag vill säga med det är att jag åker hellre 120+ mil en helg eller dag med TPC även om jag inte ens ska köra själv än göra något annat intresse lokalt för mindre pengar.

Personligen struntar jag i vad det kostar i medlemsskap, men samtidigt respekterar jag dem som tycker att det är för dyrt och deras åsikt.
Med mera medel kan vi ha en så pass stor hemsida/forum, vi kan betala fler anmälningsavgifter till banskörningar, vi kan köpa pokaler, mat och annat som skall införskaffas till div träffar. När medlemsantalet sjunker i ungefär samma takt varje år trots att vi inte höjt medlemsavgiften varje år så tror jag inte att den ensam är orsaken till att folk försvinner.

Det finns lika många anledningar som det finns medlemmar, eller föredetta medlemmar.

Om en medlem beter sig som ett svin någonstans lockar han knappast nya medlemmar utan snarare motar han/hon bort ev nya medlemmar.
Bråk och tjafs internt gör det samma, det är svårt att samla alla intressen under samma flagg men vi har försökt. Speciellt med Mantorpsträffen

Jag tappade gnistan och viljan att fortsätta pga att man sliter som ett djur för att behaga alla medlemmar och långt ifrån alla visar sin uppskattning genom att ge tillbaka på något sätt. Om Arne Anka kommer till Mantorpsträffen och äter, driftar, åker bankörning helt gratis. Kan man inte hjälpa till 5-30 minuter på 8 timmar med något då något av åren?
Många förstår inte vidden av allt jobb i styrelsen/träffcrew mellan träffarna.

Jag funderade på avhopp redan några år innan men bestämde mig för att vara med och få bort den enorma skuld som fanns som hotade klubbens överlevnad då.
Vissa jobbade mer än andra på det men vi var några som drog sina stårn till stacken som det kallas, styrelse folk och en hel del medlemmar. Ni vet vilka Ni är, STORT TACK för hjälpen.

Jag tycker vi kan prova att sänka medlemsavgiften, men då måste också utgifterna vara anpassade efter det. Det gäller alla hål.

(Angående strippen på Uråsa som klubben hade förut, så motiverades inte ett fortsatt evenmang där av 3 medlemsbesök och en utskällning av TPC personal som hette duga och då var den inte ens befogad. Så det lär inte hända förens efter nästa istid tror jag)

_________________
V70 T5 Vi är inte aik

Min mamma ägde inte min v70


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 142 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012


eXTReMe Tracker